Klik klik

V . I . P GUEST

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Sunday, February 27, 2011

Kesya & Bronchiolitis

Assalamualaikum dan samat pagi..


Pepagi ahad ni update belog tapi takde idea nak cakap ape..Yang aku tahu semenjak dua menjak ni..Batuk makin menjadi-jadi. Yang jadi mangsa nye anak-anak.Kesian dorang..terutama sekali Kesya.Sensitif betul lah anak aku yang sorang ni.Takleh kena selsema + batuk..nanti kena asthma. Kalo time dia dah semput tu..Ya Allah..takleh nak imagine.Dada dia turun naik turun naik.Kesian okeh baby umur baru 8+ bulan dah kena asma.Doktor diagnos yang dia ade bronchiolitis. Sob sob sob..Tiap-tiap bulan admit dekat wad. Kesian weh bila dah masuk wad..kena cucuk amik darah lagi..kena cucuk amik kahak lagi..Mummy pulak yang nak nanges. T__T


Jumaat lepas g kat Accident & Emergency Room(A&E) kena sedut nebulizer..Dua kali sedut baru okey..Lepas tu g x-ray dan doctor bagitau yang paru-paru si kecil tu dah di jangkiti kuman.Mengikut pendapat doctor,beliau suggestkan supaya kesya admit..Setelah bincang ngan enchek suami..kami putuskan biarlah kesya rehat kat umah.In case ade pape yang luar kawalan kami..kami akan refer kat hospital lagi..Then..bila kat umah dia nampak dah ok..jadi aku lega la sikit..Tut tut..pagi nipulak nampak dia punye dada bergelombang macam wave.Kesiannye..terus aku bagi Syrup Salbutamol. So far dia dah nampak ok..Dah pesan kat nanny in case jadi pape..suh mintak call aku cepat-cepat..


Kalau boley aku taknak lah jadi macam yang dah lepas-lepas. Mases segar di ingatan (waaaa…) masa first time kesya kena asma ni. Aku dah cukup alert dah kalo ada tanda-tanda asma. Antaranya adalah

  • Selsema
  • Batuk berkahak
  • Bernafas ngan kadar yang agak laju
  • Dada turun naik / perut kembung kempis
Kalo ade tanda-tanda gini aku akan pastikan Syrup Salbutamol tuh mesti selalu ade dalam simpanan. Tapikan bila dah selalu makan ubat ni aku risau gak kut-kut lah dia dah immune dah ngan ubat.Terus tak dapat kesan pape..Adehh..mengarut lah..So..malam tu kesya cam merengek jer. Kejap jer tido lepas tu dia bangun nanges-nanges.Maybe sebab dia kecik lagi dan dia tak reti nak bagitau kat aku.Aku pulak yang masa tu tak tau pulak yang dia sakit..Aku pun satu hal..merungut-rungut pulak.Hehehe..ye lah..mane ar aku tau sebab dia nih kan ngade-ngade sikit.Anak bongsu la..huhu. Ok..satu malam memang takleh tido ah.Keesokannye pulak dia masih lagi tak ok-ok pun. Aku dah cuak dah..call husband mintak dia balik tengok anak ni..Cam dah teruk benar..Sampai nak minum susu pun takleh.Aku mase tuh rase tak sedap hati cepat-cepat bawak g A&E.


Sampai-sampai je kat sana hidung dah jadik kebiru-biruan dah.Doktor bagi nebulizer dan oksigen.Ape yang aku dengar dorang bincang-bincang sambil rawat anak aku.Satu jer yang aku paham dorang cakap anak aku KRITIKAL..MasyaAllah..Terus air mata aku menitik.Rasa takut dah bersarang kat dada ni hah..Ape yang akan jadi kat anak aku lepas ni? Teruk kah dia? Macamane lepas ni? Anak aku selamat ke tak? Nasib baik masa tuh hubby ade di sisi..Aku peluk dia ngan rasa takut teramat.macamane kalo anak aku..? Okeh..cuba fokus..anak aku takde pape..Insyaallah..


Masa tuh aku tengok Kesya pun dah stabil. Mata pun dah perlahan-lahan boleh tido.Ye lah dari malam semalam tak boleh tido..Kesian betul anak aku ni.Kecik-kecik lagi dah dapat penyakit.Tapi apa nak buat.Bukan kita yang mintak.Maybe Allah nak bagi dugaan pada aku.Sejauh mana keimanan aku dalam menjaga satu-satunya amanah yang berharga ni. Apa yang penting haruslah berfikiran positif selalu :)


Lepas tu Kesya terpaksa admit di 6 Selatan HUSM ni..Adalah dalam 3 hari 2 malam bermalam kat hotel tu..Hehehe..Okeh..penat citer layan gambar dulu :)



Lepas sedut nab..dah oke sikit..

ngantuk pulak dah

kesian kan? wayar sana sini

tengok muka tu..Sbb kena scratch ..Kuku panjang

cucuk amik darah

dah lebam tangan kecit ni

cek nadi

nih pun sebab kena cucuk amik darah T__T


Aku pulak bangun jer pagi nih rase pening-pening lalat lah pulak. Mungkin sebab semalam aku makan ubat batuk dan terbawak-bawak sampai pagi ni. Harus tak harus ni musti pekena roti canai skeping ngan Nescafe panas pastu baru telan panadol.Nak hasil yang lebey chantek lagi harus lah tido barang sejam dua..Hahah..gila ape?? Keje yop!!

p/s : Ade ke sesape yang tau atau terbaca atau apa-apa sumber skali pun ttg macamana nak hilangkan lelah pada bayi? Kesian weh anak aku.. sob sob sob
 

No comments:

Post a Comment

kalo rase artikel neh best or tak best or hape-hape haje..sile lah kasik teguran buat saye yer :)

Klik klik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...