Klik klik

V . I . P GUEST

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Monday, July 25, 2011

Perangai budak-budak

Assalamualaikum..Selamat malam..

aikk..bersiaran di malam hari pulak kannn..takde lah..tukar angin jer..bukan ape..saje je..laki takder nih..bleh laa nak ber blog kan...Malam nih aku nak citer sikit pasal perangai budak-budak..Alahhh..nama po budak-budak kannn..??

Macam ni kisahnye..adalah satu ari tuh..ari ape yer? Kalo tak salahkan ari Sabtu macam tu laa..pastu ade lah satu family datag rumah my MIL..oh lupa nak bagitau..aku sekarang nih menumpang teduh kat rumah PIL lah..bukan ape..sebab umah mak tu macam ramai sangat..kurang selesa..So..kat umah PIL tuh pulak ade lah nenek sebelah MIL tinggal sekali..Family tu datang nak melawat lah nenek laa..pastu yang datang tuh bawak anak  3 orang..yang paling besar tuh aku agak2 lah dalam tingkatan dua, pompuan..yang kecik sikit dalam darjah lima cenggitu la..lelaki..dan yang satu lagi pompuan jugak..lebih kurang darjah empat kot?

Nak dijadikan citer..masa dorang sampai tuh maghrib laa..aku pulak baru balik dr kuar jalan-jalan bawak anak..So..kitorang sampai tuh..bapak budak tuh tengah solat kat ruang tamu..anak janta dia boley duk main tendang-tendang bola..Aku cam heran jugak..nih budak mane pulak yang super duper buas nak mampos datang umah orang maghrib-maghrib ni..Pastu kitorang naik atas rumah pastu buat macam biasa lah..Kata tetamu..duduk-duduk la kejap sambil-sambil berbual ngan mak budak tu..Yang aku paling takleh tahan tuh..MIL hidangkan air teh ngan goreng pisang..macam biasa la kan..tengah mak + bapak budak tuh duk minum makan..dia selambe jer duk main tendang-tendang bola..aku dah ketap bibir ni..kalo anak aku perangai biadap macam nih kat rumah orang..letak muka kat bontot rasanye..pastu..tengah duk berbual-bual tuh..boley budak nih pegi sepak kepala mak dia..maknenye bukan la sepak betul-betul..tapi..walaupun gurauan..aku anggap budak nih biadap..bapak dia? takde pon nak larang ke..nak jentik ke..nak sekeh ke..cuma jeling gitu-gitu..aku pulak yang emo..Kalo anak aku..paling koman pon aku pulas paha tuh...

Aku bukan nak mengajar sesape cumanye kita sebagai ibubapa..takde rasa malu ke bila anak kita berkelakuan biadap macam ni? Sape tak sayang anak? aku sayang anak aku..tapi kakak selalu jerk kena bantai ngan aku..aku cukup pantang kalo budak perangai macam nih..sakit hati giler..bila budak tak reti tak reti nak bersopan santun depan orang..tambah pulak kat rumah orang..kita aka cakap yang mak + bapak dia tak ajar dia cara sopan..hormat orang tua..

Aku pantang giler kalau budak macam nih..Masa aku tengok budak tuh duk main tendang-tendang bola..sempat aku bebisik kat hubby " nasib baik rumah mil..kalau kat rumah kita budak nih buat macam ni..saya halau dia duk kat luar". Hubby aku senyum jer..sebab dia pon pantang jugak..

Harap-harap anak-anak kita tak macam tu..walau sejahil mana pun kita..ajarlah anak dengan nilai-nilai murni dan adab sopan..sekian merapu rapan di malam hari :)


No comments:

Post a Comment

kalo rase artikel neh best or tak best or hape-hape haje..sile lah kasik teguran buat saye yer :)

Klik klik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...