Klik klik

V . I . P GUEST

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Monday, November 1, 2010

Kenapa Wanita Menangis..??

Waaaaa...arinih penuh semangat beb..apesal? kih kih kih..mesti lah sebab Kelantan julung-julung kalinye menang Piala Malaysia 2010..Kelantan kemarau piala dah lama..kalo xsalah kepahaman aku pasal bola nih..agak-agak dah 89 tahun dah Kelantan dahagakan piala yang berprestij inih..hohoho.. Gomo Kelate Gomo..oyeaahhh...you go guys..wakakahakahakah..oke... 

Tu dia..pembuka bicara..pasal bola okeh..tp aku bukan nak crite pasal bola okeh..sah2 tajuk entry takkan sama ngan pembuka kata kann??? kah kah kah..oke..siyes2..aku nak crite pasal kenapa wanita menangis..?? Kenape yer? Kenapa wanita mudah menangis?? Murah sangatkah harga air mata wanita?? Lelaki juga tidak ketinggalan..Bohonglah kiranya ada lelaki yang tidak pernah menitiskan air mata kan..kan? Kita,setiap manusia dianugerahi oleh Ilahi dengan setiap perassan suka, duka,ingin berkasih sayang dan marah. Aku sendiri pun selalu menangis. Wanita lebih cepat daripada lelaki dalam menangis dan dalam mengingatkan peristiwa yang menyebabkannya menangis dan tertawa bila ia mampu.Wanita juga umpama bintang dan pelita bagi lelaki. Tanpa pelita, maka bermalamlah dalam kegelapan.



Punca wanita menangis : 

  • Mencuci mata ( merupakan salah satu cara untuk meluahkan rasa stress - dalam masa yang sama dapat membuang bahan kimia yg terdapat dalam mata )
  • Mengurangkan stress
  • Tanda keinsafan atau penyesalan
  • Sebagai ugutan emosi 
  • Meluahkan rasa kerinduan (hurm..buley jadi.. :p )
Seperti yang kita tahu..perempuan mempunyai 9 emosi dan 1 akal. Emosi yang terkumpul banyak ini,membentuk peribadi seseorang wanita yang ketara kelembutannya, kasih, bertimbang rasa dan menghargai orang disekeliling nya. Daya tumpuan akal seseorang wanita banyak dipengaruhi oleh emosi samada ia memberi kesan baik ataupun buruk.Sekiranya seseorang wanita itu menangis 2-3 kali atas sebab rasa syukur dan redha; pahala buat dirinya, buat kali ke 2 dan ke 3. Aku kena pikir balik kalo nak nanges..huhuhu...


Kesan tangisan :
  • Mendapat perhatian
  • Lelaki jadi bingung
  • Orang lain dapat mesej (yg nih aku xbrape sure)
  • Mata bersih dan sihat (lepas nanges..aku rase ngantok sesangat)
  • Suasana rumahtangga tergugat (bergantung kut..)
Orang bahagia dan gembira, tidak semestinya dia tersenyum dan orang senyum, sudah semestinya dia gembira.Penyelesaian untuk mengurangkan rasa sedih:

1.   Senyum dulu + Mengimbau perkara yang membuatkan anda rasa sedih = Perlahan2 melatih diri supaya tidak sedih dan menangis lagi.
2.   Selalu berdoa kepada Allah
3.   Belajar untuk redha ( Baik atau buruk adalah untuk kebaikan hamba-NYA)
4.   Sentiasa tersenyum – Banyak hormon baik yang keluar dan membantu seseorang wanita untuk memulakan hari dengan penuh keyakinan dan gembira.

Tangisan seseorang wanita adalah untuk melaungkan suara hati – Minta dibelai, disayangi dan dipamerkan kasih sayang. (Ia terpendam dan terbuku dalam hati).Ramai yang tidak tahu bahawa apabila seorang suami menaikkan suara samada sedar atau tidak, ia menjadi antara punca mengapa seorang isteri mudah menangis. (yeaaahhh..betul sesangat lah kenyataan ini)


Firman Allah :

Saat Allah ciptakan wanita, Allah membuatnya menjadi sangat utama.Allah ciptakan bahunya agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya. Begitu juga bahu itu begitu nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur .

Allah memberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan  dan mengeluarkan bayi dari rahimnya, walau seringkali, ia kerap menerima cerca dari anaknya itu.

Allah memberikan keperkasaan yang akan membuatnya bertahan, pantang menyerah, saat semua sudah berputus asa.

Pada wanita, Allah memberikan kesabaran untuk merawat keluarganya walaupun letih, sakit, lelah tanpa keluh kesah.

Allah memberikan wanita perasaan peka dan kasih sayang, untuk mencintai semua anak-anaknya walau dalam situasi apapun.

Allah memberi wanita kekuatan untuk membimbing suaminya, melalui masa-masa sukar dan menjadi pelindung baginya. Sebab..bukankah tulang rusuklah yang melindungi setiap hati dan jantung agar tidak terkoyak?

Allah memberikannya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyedarkan bahawa suami yang baik adalah suami yang tidak pernah melukai hati isterinya. Walaupun kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar terus saling  lengkap melengkapi dan saling menyayangi.

Dan akhirnya Allah memberikan wanita air mata agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus berikan kepada wanita agar dapat digunakan sampai bila-bila pun. Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, walaupun sebenarnya air mata ini adalah " air mata kehidupan "



Wanita dan air mata bagaikan teman sejati. Setuju?

No comments:

Post a Comment

kalo rase artikel neh best or tak best or hape-hape haje..sile lah kasik teguran buat saye yer :)

Klik klik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...